Megvette magának a vezérigazgató a TV2-t

2013. december 21. 10:30

22 0

Megvette magának a vezérigazgató a TV2-t

2013. december 21., szombat, 11:28 Szerző: hvg.hu

Hosszú tárgyalások után nyélbe ütötték az elmúlt évek legnagyobb ügyletét a médiapiacon: elkelt az egyik kereskedelmi televízió cég, a TV2-t mögött álló részvénytársaság. Az egyik új tulajdonos a társaság eddigi vezérigazgatója, Simon Zsolt lehet, akit a médiapiacon Fidesz-közeli szakemberként emlegetnek.

Az elmúlt hónapokban többször felmerült, hogy a TV2 eladó, többen is érdeklődtek iránta, két cég még ajánlatot is tett. A hvg.hu május közepén számolt be arról, hogy a TV2 német tulajdonosa, ProSiebenSat.1 (P7S1) értékesíteni akarja a magyarországi érdekeltségét. Az országos kereskedelmi tévére ketten tettek ajánlatot: az Viasatot is fenntartó MTG multinacionális médiavállalat és a magyar piacon jelen lévő, a Fidesz-közeli vállalkozásként számon tartott, a Heti Választ is a portfoliójában tudó Infocenter.hu. (A médiapiac teljes átalakulásáról, az állami megrendelésekkel elhalmozott Fidesz-közeli cégek terjeszkedéséről itt olvashat részletesebben.)

Az Origó december elején arról számolt be, hogy a magyar társaság, a TV2 mögött álló MTM-SBS Zrt. vezérigazgatója, Simon Zsolt a tévé évzáró partiján azzal nyugtatgatta a dolgozókat, hogy heteken belül lezárulnak a tárgyalások, meglesz az új tulajdonos. A portál szerint a dolgozók között az a pletyka terjedt, hogy a vevő egy kínai befektető lesz, aki mögött magyar befektetők állnak. Simon Zsolt azonban nem árulta el, hogy ki lehet a befutó.

Bár nem nevesítette a TV2-t, még Orbán Viktor is megszólalt a nyáron ebben az ügyben. A miniszterelnök egy interjújában arról beszélt, hogy Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföld, ezért olyan nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. "Ez sem lesz mindig így” – tette hozzá sokat mondóan a miniszterelnök. Orbán elsősorban azt kifogásolta, hogy nincs olyan magas nézettségű tévé, amely közvetítené a magyar focibajnokság mérközéseit, márpedig ez szerinte növelhetné a sportág népszerűségét.

A hvg.hu fideszes forrásokból és egy, a párthoz közel álló médiacégek ügyeire rálátó szakembertől úgy értesült, a párt vezetői nyomon követték az ügyet, erőltették, hogy a Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz kötödő médiacég-birodalom vegyen részt az ügyletben. Csakhogy a Viasatot működtető Modern Time Group médiapiaci forrásaink szerint idén jelentős, közel 25 milliárdos ajánlatot tett, amire nehéz volt jó választ adnia a másik versenyzőnek. A Figyelő a pár héttel ezelőtt arról írt, hogy a TV2-ben továbbra is eladó, és egy kínai cég mögött álló, Fidesz-közeli magyar vállalkozó állhat az ügylet mögött.

Alig egy héttel azt követően, hogy a tévé értékesítéséről szóló hírünk megjelent, a miniszterelnök bejelentette, a kormány tervezi a reklámadó kivetését, amely az RTL Klub és a magazinpiacon erős Sanoma mellett a TV2-öt érintené a leginkább. Az azóta ejtett reklámadó beharangozása után a hvg.hu-nak több - TV2-höz, Viasathoz kapcsolódó - piaci forrás is azt valószínűsítette, hogy a kormány csak azért dobta be tavasszal a médiavállalkozásokat sújtó reklámadó ötletét, hogy ezzel elvegye a kedvét a tévére esetlegesen bejelentkező külföldi társaságoknak. Bár egy, az MTG ügyeire rálátó forrásunk szerint nyárra volt időzítve az ügylet, részben a reklámadó körüli huzavona megakasztotta a folyamatot.

Simon Zsolt 2010 őszén került a cég élére, amikor a tulajdonos visszahívta a vezérigazgatói posztról Várdy Zoltánt. A Magyar Narancs 2011 augusztusában arról számolt be, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye volt a Fidesznek a 2010-es választások előtt, a vezérigazgató feleségét pedig az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották. Alig egy évvel a választások után további változások történtek a TV2-nél: a társaság leigazolta hírpolitikai tanácsadónak a korábban a Hír Tv-nél dolgozó Pindroch Ferencet.

A médiahatóság elemzései szerint a TV2 híradóinak politikai tartalmait rendszerint uralják a Fideszről és a kormányról szóló hírek. Erről Simon így vallott a hvg.hu-nak adott szeptemberi interjújában: "az egyórás Tényekben a politikai rész nem több 10-12 percnél. Ha ennek nézzük a 70 százalékát, akkor azt mondhatjuk, hogy a pártokkal alig foglalkozunk. Ha egy perccel többet foglalkozunk a kormánnyal vagy a kormányzó párttal, akkor százalékban mérve az máris kilengésként jelenik meg a mérésekben. Inkább arról érdemes beszélni, hogy depolitizálódott a Tények, de ez is a nézői igényekre vezethető vissza". Ugyanakkor Simon azt is mondta, tavaly ő győzte meg a német tulajdonost, hogy "abban az állapotában ne vigyék ki a piacra" a csatornákat. "Akkor sikerült elfogadtatnom velük, hogy fektessenek be a magyarországi csatornába" - állította a magyar vállalat vezére.

Az új tulajdonos nemcsak a vételi árat kell előteremtse, hanem a tévécsoport fenntartása, működtetése, újbóli helyzetbehozása a piacon is rengeteg pénzt fog felemészteni. A táblázatból is kitűnik, hogy az elmúlt években nem teljesített túl jól a TV2 mögött álló társaság, melynek a P7S1 német médiavállalat a tulajdonosa. Miközben évek óta csökken a bevétele, zsugodorott a piaci részesedése, a vesztességei nőttek. Ez hatással volt a cég tőkéjéjére is, amely 2011-ben közel 9 milliárddal csökkent, majd tavaly ismét feltőkésítették.

Forrás: hvg.hu

A kategória oldalra

Loading...